Pääsiäinen jäi taakse ja matka tehty. Hauskaa oli niin, että poskilihakset vieläkin kipeät nauramisesta. Matka bussilla taittui nopeasti kohti Pietaria ja "linja-autossa oli tunnelmaa". Heti Pietariin päästyämme veimme vain nopeasti laukut huoneisiin ja lähdimme heti metrolla kohti ensimmäistä ravintolaa. Ravintola oli muutaman pysäkin välin päässä hotelli Moskovasta. Tarjolla oli seisova pöytä, jossa erilaisia venäläisiä herkkuja ja salaatteja ja kaikenlaista hyvää. Siitä sitten lähdimmekin jatkamaan metrolla vielä kauemmaksi kaupungin keskustasta, pysäkille, jonka nimi muistaakseni oli "Akademicheskaya" tai ainakin sinnepäin. Matkasimme noin 20 minuuttia ja metrolla liikkuminen on nopeaa, mutta ei kovin helppoa jos ei osaa kieltä. Siellä meitä oli vastassa meidän Pietarilaiset kuljettajat autoineen. Olgan ystävät kuljettivat meitä tästä eteenpäin omilla autoillaan. Jatkoimme matkaa kohti jättisuurta ostoskeskusta. Siellä kiertelimme ja shoppailimme  ja lopuksi kävimme valtaisassa ruokamarketissa nimeltään Mega, joita täällä on useita. Siellä pääsi vähän näkemään minkätyyppisiä nämä suuret marketit nykyään Pietarissa ovat. Edellisellä kerralla kun kävimme ei tälläisiä vielä ollut lainkaan. Sitten olimme jo valmiita siirtymään hotelliin aivan rättiväsyneinä.

Tässä syödään venäläisiä herkkuja

Tässä menossa maan alle metroasemalla

Metrolla matkustaminen on nopeaa ja halpaa. Kielen ymmärtäminen voi olla hankalaa.

Seuraavana päivänä lähdimme aamiaisen jälkeen liikkeelle toisenlaiseen kauppakeskukseen, ensin  kävimme apteekissa. Tuotteet ja lääkkeet paljon halvempia kuin Suomessa, jokaisella oli jotain ostettavaa.  Kauppakeskuksessa oli kauppa, jonka tuotevalikoimiin kuului mm tapettia maaleja yms. Ostin olohuoneen tapeetit, jotka maksoivat vain puolet Suomen tapeettien hinnoista. Mielestäni kauniit ja juuri meille sopivat. Innoistuisikohan Kari vaikka tekemään remonttia?? No naiset kun on liikkeellä niin on mukava shoppailla ja kierrellä erilaisia kauppoja ja katsella ihania tavaroita. Kävimme myös parfyymi kaupassa ja monessa muussa. Olimme ilmoittautuneet kiertoajellulle, johon kuului myös vierailu panimossa Pietarissa ja niin lähdimme kohti kaupungin keskustaa, jossa meidän matkatoimistomme bussi meitä odotti. Tapaminen oli Heremitasen edessä ja kyllä se näky aina hivelee, kun sen näkee nämä upeat palatsit ja se historian havina on aivan käsin kosketeltavaa. Heremitase on suurin museo maailmassa, joka käsittää viisi suurta historillista rakennusta, joihin kuuluu mm.  talvi palatsi, joka oli  tsaarien palatsi ja siitä  muodostuu  päämuseokompleksi Heremitase. Siellä säilytetään noi 3 miljoonaa teosta kulttuuria, taidemaalauksia eurooppalaista ja itämaista, lähes antiikin ajoista nykyaikaan, kuvia grafiikkaa, veistoksia. Suuria taidekokoelmia. Heremitasen kiertämiseen menee aikaa monta päivää!  Jätimme tällä kertaa väliin, olen käyntyt siellä kerran aikaisemmin. Vierailu panimossa oli aika mielenkiintoinen ja kierroksen päätteeksi saimme maistella panimon tuotteita niin paljon kuin vain puolen tunnin ajan ehdimme. Hyvää oli tarjolla paljon, tummia oluita ja lagereita yms. Vierailun jälkeen hotelliin ja pienen siistiytymisen jäkeen olikin sitten aika lähteä illalliselle. Hotellimme lähellä kävelymatkan päässä oli pieni kellari ravintola Tschaika. Interiööri oli kiinnostava ja siellä söimme erilaisia kala-aterioita. Hyvää oli! Palasimme hotelliin ja käväisimme katsomassa minkälainen meno oli päällä hotellin pikku eri ravintoloissa. Hinnat ovat Pietarissa nousseet huimasti ja varsinkin hotellien ravintolat ja lähellä olevat ravintolat ovat aika kalliita.

Hotellin limusiini tarjontaa.

Historian havinaa Pietarissa

Heremitase

Illallinen Tschaikassa

Hotellin baarissa haitarimusiikkia

Seuraavana aamuna olikin sitten messun vuoro. Olga meidän Pietarista kotoisin oleva ystävämme on ortodoksi, joten se kuuluu asiaan, että myös kirkossa käydään. Niin teimme edelliselläkin kerralla. Meille se on mielenkiintoinen ja eksoottinenkin kokemus. Pietarilaiset käyvät ahkeraan kirkossa ja kirkko oli nytkin melkein tupaten täynnä. Sieltä oli myös mahdollista ostaa tyhjään pulloon pyhää vettä. Mekin kävimme yhden pullon ostamassa. Näimme myös, että kirkon yhdessä osassa oli vainaja arkku auki ja surevat omaiset ympärillä, siellä kaiken kansan keskellä ja messu käynnissä. Se on kuulemma tapa, jos vainaja on ollut uskova. Se ei näyttänyt ketään sen kummemmin kummeksuttavan. Näinhän sen tietysti pitäisi olla,  kuoleminen on osa elämää. Meidän yhteiskunnassamme kaikki on niin kliinistä, siistittyä ja siloteltua ettei se täällä olisi mahdollista. Messun jälkeen meidän ihanat naiskuljettajamme olivat taas meitä vastassa kirkon edessä ja lähdimme taas matkaan. Nyt oli vuorossa ns ulkomarkkialue, joka osin oli katettu sisätiloihin ja osittain ulkona teltoissa. Alue oli todella laaja ja tavaravalikoimaa riitti. Keli vain sattui olemaan kurja vettä ja räntää satoi, joten liikkuminen ulkona ei ollut niin kovin miellyttävää. Täällä myös näkyi se köyhempi puoli Pietarista. Parin tunnun jälkeen siirryimme jälleen yhteen suurista Mega tavarataloista. Kävimme ensin syömässä pikaruokapaikassa, joita Megassa oli pilvin pimein. Sitten vielä kerran suureen ruokaosostospaikkaan, ostelemaan tuliaisia kotiin. Illalla olimme varanneet pöydän ravintolasta Troika,  siellä olimme jo viimeksikin käyneet. Aterian lisäksi  siellä esitetään varietee ohjelmaa venäläiseen tapaan. Esitys on noin 45min kestävä ruokailun lomassa. Musiikki on sekä slaavilaista, että kansainvälistä ja lopuksi on myös tanssia. Se oli meidän matkamme viimeinen illallinen. Aamulla matka kohti kotia alkaa.

Tässä kirkossa olimme messussa.

Tästä alkaa ulkomarkkina alue.1424066.jpg

Mega jättitavaratalon pikaravintola

Ravintola Troikan illallisilla

Näin upeat tanssijat esittivät varietee ohjelmaa. Harmi kun kuva on vähän tumma