Terveiset täältä, arvaatkaapas mistä. Lombokin saarelta. Täällä on kuuma! Eilen kyllä oltiin väsyneita. Kun päästiin hotellille vähän siistiydyttiin ja sitten syömään. Satuttiin keskelle paikallisten naisten lauluiltaa. Huivipaiset naiset lauloivat hyvin suomalaistyyppisia lauluja ja sävel-lajikin muistutti suomi-iskelmää. Tytöilla oli hauskaa kun poistuessamme otimme muutaman tanssiaskeleen.  Päivä siellä Singaporessa kului todellakin uima-altaalla ja saatiin jo väriä pintaankin. No tänään on melkein vain huilailtu ja oltu altaalla ja auringossa. Ihmiset ovat ystävällisiä ja kyselevat aina mista maasta tulemme. Kun kerromme he sanovat, OO Finlandia. Ajatelkaapa että olemme ensimmaisiä suomalaisia tässä hotellissa. Heille olemmekin aikamoinen ihmetyksen aihe. Tänään koettiin myös oikea trooppinen ukkos-sade. Pari tuntia tuli vettä taivaan täydeltä ja sitten se loppui kuin seinään. Nyt olemme Sengiggin kylällä ja löysimme tämän internet paikan sattumalta. Tänne tulee kyllä viestit kännykällä, mutta emme tiedä tuleeko meidän viestit sinne. Huomenna lähdemme kierrokselle saarelle ja saamme nähdä miten ihmiset elävät Lombikin saarella.  Nähtävää varmasti on paljon. Terveisin Arja ja Kari

Hotellimme ihana puutarha ja uima-allas

Kalastajat työssän hotellimme rannalla

Retkemme oli varsin mielenkiintoinen. Tapasimme paikallisia ihmisiä työnsä äärellä. Aloitimme retken  torilta, jossa näimme paikallisten ihmisten ruokatorin, myynnissä oli kaikkea mahdollista ja mahdotontakin.

Tämä ihastuttava nuori nainen leikki kissanpennun kanssa toripöydällään

Sieltä jatkoimme matkaamme kivenhakkaajien luo, työ oli kyllä tavattoman raskasta ja likaista puuhaa. Kivet hakataan irti isoista kalliosta ja sitten niitä hakataan pienemmiksi ja pienmmiksi erilaisia käyttötarkoituksia varten.

Tämä taisi olla se kakkein raskain vaihe.

Tämä vanha mummo murskasi kiviä vasaralla.

Nämä naiset kaivoivat pesuvadeilla hiekkaa joen pohjasta.

Tämä ihana pieni tyttö odotteli kiltisti rannalla, kun äiti pesi joessa astioita.

Törmäsimme välillä myös pikku koululaisiin. Tytöt asettuivat aina mielellään kuvattavaksi.

Kivenmurskaajien kylästä siirryimmekin sitten riisinviljelijöiden kylään. Tässä kynnetään riisipeltoa.

Pelloilla on märkää työskennellä.

Tässä puidaan riisiä.

Kari riisipellon laidalla.

Kauniita, pengerrettyjä riisivainioita.

Iloisia pojaviikareita kylän raitilla.

Lounaspaikkamme oli keskellä vesilammikoita, jotka kuhisivat kaloja.

Näitä ihania patsaita löytyy melkein joka puutarhasta.

Tämä oli meidän lounasmajamme. Tämä oli tietysti kalaravintola.

Lounaan jälkeen matkaa jatkettiin kyläseppien pajoihin. Kun saavuimme näihin kyliin meitä seurasi heti valtava joukko uteliaita ihmisiä ja lapsia.

Meille esiteltiin myös kylän todella vanhat museoveitset, joista osa oli useamman sata vuotta vanhoja.

Tytöt pyysivät, että heitä kuvattaisiin.

Pojat arastelivat vähän enemmän.

Karamellit sai kaikki kylän ihmiset innostumaan. Vanhat ja nuoret.

Saatiin nuo pojatkin vähän innostumaan.

Oppaamme kertoi, että hänen talonsa on tässä lähellä. Haluaisimmeko tulla katsomaan hänen taloaan. Me tietysti sanoimme, että jos hän haluaa talonsa meille näyttää, niin tietysti haluamme. Tässä ollaankin hänen talonsa verannalla ja nuorimmainen poika tuli uteliaana katsomaan.

Oppaamme Vijou ja hänen poikansa.

Nämä tytöt ilmestyivät kuin tyhjästä. Halusivat opetella kanssani englantia.

Hetken päästä siihen tuli yksi jos toinenkin utelias naapuri meitä ihmettelemään.

Kaikki halusivat tulla kuvatuksi meidän kanssamme.

Tässä keskellä on oppaamme äiti ja hän halusi ehdottomasti puristaa Karin kättä. Ihania ihmisiä. Meille tarjoiltiin puusta haettu kookospähkinä- juoma ja Lombokilaista kahvia.

Sitten jatkoimme matkaa kankaankutojien kylään, jossa naiset istuvat kangaspuiden ääressä koko päivän ja opettavat kudonnan myös tyttärilleen. Miehet eivät tee töitä tässä kylässä. He kyllä pitävät huolen kankaiden myynnistä.

Kankaat ovat kauniita ja värikkäitä.

Naiset istuvat tuollaisen puukehikon sisällä, se tukee heidän istuvaa asentoaan.

Kun kierros kylällä oli tehty, suitsait meidät oli puettu heidän upesiin juhlakankaisiinsa.

Tässä me olemme juhlapuvuissa.