Sri Lankan kiertomatka 2004

28.1 Olemme edellisenä illalla saapuneet Sri Lankaan ja illastimme hotellin ravintolassa . Nyt on tarkoitus tutustua Colombon ydinkeskustaan. Sitten tutustumme Ratnapuran jalokivikaupungin jalokivikaivoksiin. Meille näytetään kuinka kovan työn takana pienten jalokivien etsiminen on. Lounaan nautimme Belihuloyan kuohuvan kosken äärellä. Majapaikkamme Bandarawela hotelli on vanha teenostajien ja myyjien kohtauspaikka. Viehättävässä hotellissa aistii siirtomaahengen.

Hotellin edustalla myös siirtomaa-aikainen auto, Karin mieleen.

Linja-auto pysähtyi liikenneruuhkaan ja  tämä äiti poseerasi meille ylpeänä

29.1 Lähdemme kohti vuoristoa, ajamme serpentiinimäisiä teitä. Poikkeamme aamukävelyllä Hagalan kasvitieteellisessä puutarhassa, joka sijaitsee korkealla ohuessa ilmanalassa, ilmakin on huomattavasti viileämpää. Matka jatkuu kohti valojen kaupunkia  Nueara Eliyaa, jossa valmistetaan Coretex vaatteita ja siellä kävimme myös tutustumassa ulkovaatetoriin,  jossa teimme myös edullisia ostoksia coretex-vaatteita. Hintataso oli todella ällistyttävä.

Näitä serpentiimäisiä teitä ajeltiin ja vähän hirvittikin välillä

30.1 Matka kohti Kandyä, reitti kulkee upeiden maisemien halki. Silmänkantamattomiin ulottuvien teeeviljelmien keskellä käymme tutustumassa teetehtaalle, jossa tutustumme teen valmistukseen. Saamme myös maistella ja ostaa tätä vihreää kultaa. Kandyn kaupungissa majoitumme kaupungin korkeimmalle paikallle hotel Hilltopiin.

Iltapäivällä näemme miten valmistetaan messinkitaottuja astioita, koruja ym.   Illansuussa menemme sitten merkilliseen Buddhalaistemppeliin eli pyhän hampaan temppelliin se on yksi buddhalaisen maailman vaikuttavimmista pyhiinvaelluspaikoista. Näemme vaikuttavat iltamenot. Tarinan mukaan se salakuljetettiin tänne  Intiasta 300-luvulla prinsessan hiuksiin kätkettynä. Hammasta säilytetään kultakirstussa, joka on koristeltu rubiinein ja safiirein. Ihmiset jonottavat pitkänä jonona, että saavat nähdä rasian, jossa sitä hammasta säilytetään. Itse hammasta emme nähneet. Hammasta näytetään kerran vuodessa tai muutaman vuoden välein. Palasimme illalliselle hotelliin.

Täällä kasvaa maailmankuulu Ceylonin tee

Buddhan pyhän hampaan temppeli.

Kaikkein pyhin, eli pyhä hammas kultaisessa kirstussa.

Kandyn kaupunkia hotelliltamme kuvattuna.

31.1 Jatkamme tutustumista Kandyn kaupunkiin. Aamusta teemme kävelyn  maailmankuulussa Peradenyan kasvitieteellisessä puutarhassa. Sen jälkeen tutustumme batiikin valmitukseen maan suurimmassa batiikkitehtaassa.

Lounaan jälkeen jatkamme Kandyn kaupunkikierrosta  tutustumalla elämää kuhisevaan kauppahalliin ja sen valtaisiin valikoimiin. Ja illansuussa menemme katsomaan lähes akrobaattisia kansantasseja ja tulella kävelijöitä yms.

Illalla kun saavumme hotelliin siellä vietetään paikallisia häitä. Saimme myös kunnian kuvata tätä viehättävää nuorta paria, joiden elämä on vasta alkamassa. He viettivän ns. kotiinpaluu juhlaa, jossa morsian on todettu neitsyeeksi ja tulee sulhasen kotiin, vanhemmat järjestävät juhlan.

Perendyan kasvitieteellinen puutarha

Kansantansseja, joille Kari alkaa olla jo allerginen

Neitsyeksi todettu morsian, punainen sari

1.2 Matka jatkuu kohti pohjoista. Matalessa tutustumme mausteviljelmiin, näemme lukuisia mausteita niiden kasvupaikoilla. Poikkeamme vielä Lakruran kylässä puuveistämössä, siellä on myös mahdollisuus ostaa puuveistoksia ja matkamuistoja.

Lounaan jälkeen onkin edessä aika kiipeäminen Dambullan kallioatemppeliin. Se on UNESCON maailmanperintöluettelossa ja on suojelukohde. Luolat on tehty 300 vuotta ekr. Temppeli koostuu viidestä luolatemppelistä, joiden kattoihin on maalattumaalauksia mm. Buddhan elämästä. Siellä on myös upesti koristeltu luolatemppeli, jossa on 150 kiveen hakattua buddhan kuvaa, suurin niistä 14metriä korkea. Aivan uskomattomat luolat.

Sitten majoitumme Habarana Lodgeen ja rentoa oloa uima-altaalla ja myöhemmin illallinen.

Käynti Dambullan luolatemppeliin näin komean buddhan patsaan ohi

Tässä tätä upeaa temppeliä

2.2.Aamiaisen jälkeen alkaakin kiipeily mahtavalle Sigirian kalliolle, tutustumme kuningas Kassiappaan 400-luvulla rakennuttamaan uskomattomaan kalliolinnoitukseen, johon pääsi ainoastaan kallioon rakennettuja rappusia pitkin. Nykyään palatsiin pääsee vähän helpommin ja matkan puolivälissä voi pysähtyä ihailemaan fresko maalauksia, jotka kuvaavat Sigirryan neitsyitä.

Itse en päässyt kiipeämään ylös Sigiryalle kipeän selkäni vuoksi, olin menossa selkäleikkaukseen 1.3, mutta Kari urhoollisena kiipesi ja näkymät olivat huikeat!

Kovan kiipeämisurakan jälkeen  palasimme hotelliin ja vielä lähdimme illansuussa ennen auringonlaskua lintu/norsusafarille. Ajoimme jeepeillä noin 1 tunnin matkan hoitellilta paikkaan missä opas kertoi olevan villinorsuja ja paljon erilaisia lintuja.

Ensin näimme pari haikaraa, papukaijan erivärisiä kuningaskalastajia ja muurahaispeipon pesän. Sitten parkkerasimme erään ison aukean laitaan kun näimme ison matriarkan lähestyvän meitä ja sen takana seurasi monta muuta. Niitä norsuja tuli ja tuli koko ajan lisää, kaikkiaan laskimme noin 70kpl. Aika huikea näky, kerralla en ole koskaan nähnyt noin montaa norsua yhtäaikaa ja kaikki villinorsuja!

Tässä tämä upea Sigiryan vuori, kuva on vähän huono, postikortista skannattu.

Tuonne vuorelle en voinut selkäni vuoksi kiivetä, mutta Kari urhoollisesti kiipesi

Upeat Sigiryan neidot kalliomaalauksina

Kunikaallinen kylpylä ylhäältä kuvattuna.

Pari upeaa haikaraa, lintu/norsusafarilla bongattuna

Tässä matriarkka johtaa laumaansa

Kaikkiaan noin 70:n norsun lauma villinorsuja, huikea näky

3.2.Sitten onkin aika lähteä kohti Colomboa, matkan varrella on tarkoitus vielä vierailla norsujen orpokodissa, näimme kuinka näitä pieniä ruokitaan ja sitten lopuksi kuinka heitä kylvetettiin. Hellyttäviä otuksia.

Sitten olikin aika ajaa kohti rantalomahotelliamme, Eden resort spa, joka tuhoutui seuraavana vuonna tsunamissa. Siellä vietimme viikon rantalomaa ja sulattelimme retkemme antia. Ranta oli rauhallinen ja kauppiaitakaan ei ollut kovin paljon. Tällä hetkellä Sri Lanka on melko rauhaton ja maa on tuhon partaalla. Turismi on aikalailla vähäistä,  matkoja ei juurikaan järjestetä. Kuitenkin turismi olisi se tärkeä tuote millä vaurautta maahan tulisi. Kiertomatkamme oli loistava, kiitos kuuluu loistavalle oppaallemme ja hänen tietämykselleen Sri Lankasta.

Norsujen orpokodissa norsut kylvyssä

Tämä hotelli tuhoutui vain vuosi tämän jälkeen tsunamissa

Ei näilläkään rannoilla ole vielä liikaturismista kyse.

Kuvat on skannattu valokuvista, taso ei ole ihan tämän päivän luokkaa.

Viimeisenä iltana hotellin coctail-tilaisuudessa.