30.09.2008 - 14:22

Matka Loutrakiin on takana. Viikko kuluu nopeasti. Toisaalta kun on matkalla, tuntuu kuin viikko olisi pidempi kuin se olisi kotona vietettynä. Aloitetaampa alusta, lento oli miellyttävän lyhyt ja sujui nopeasti. Olimme vähän huolestuneina katselleet lämpötiloja tulevaksi viikoksi. Kun pääsimme Ateenan lentokentälle oli siellä ainakin lämmintä.

Meidät ohjailtiin busseihin ja matka kohti Loutrakia alkoi, se kestää noin reilun tunnin riippuen liikenteestä. Oli jo pimeää ja sitten alkoi satamaan. Opas kertoi, että on helpotus kun on vähän viilentynyt, on ollut kuulemma reilusti yli 30 asteen lämpöjä koko kesän. Meistä se ei tietysti ollut kovin innostavaa, kun satoi. Sade kuitenkin loppui melkein kun pääsimme perille. Vaihdoimme vai vaatteita ja lähdimme illallista etsimään. Hotellimme lähistöllä ravintoloita on pilvin pimein, valitsimme läheisimmän ja nautiskelimme kreikkalaista salaattia ja souvlakia. Hyvää oli ja tuntuikin paljon halvemmalta kuin kotimaassa. Muutoin hintataso on lähes suomalaista luokkaa, mutta ulkona syöminen on edullisempaa kuin meillä.

Kari tutkiskelee tavaratarjontaa.

Seuraavana aamuna olimmekin ilmoittautuneet retkelle, jossa tutustuttin ympäristöön. Lähdimme bussin kyydissä ensin tutustumaan upposiltaan, joka lasketaan alas kun on laivaliikennettä ja nostetaan ylös autoja ja maantieliikennettä varten. Näimme kuinka silta nostettiin ja laskettiin. Siitä kulkee Korintin kanavan kautta kulkeva laivaliikenne.

Sieltä lähdimme Geraniavuorelle sijaitsevaan Ossios Patapioksen nunnaluostariin, jossa asuu 47 nunnaa. Luostari sijaitsi korkeimmalla huipulla ja sinne piti kiivetä vielä rappusia pitkin, kun bussi ei päässyt aivan sinne asti. Näköalat olivat huikeat. Nunnat tarjoilivat meille kahvit ja karamellit, heillä oli myös pieni myymälä, josta sai ostaa mm. pyhää vettä pulloon. Minäkin ostin pienen pullon.

Jatkoimme matkaa Hera-jumalattaren temppelin raunioille, joka oli aivan meren rannalla. Sieltä jatkoimme siniselle laguunille, Vouliangmenjärvi,  jossa oli lounas ja uintimahdollisuus. Kävin ensin uimassa laguunissa, vesi oli ihanan virkistävää. Söimme lounaan ja ajoimme takaisin hotellille.

Illallisen jälkeen kävimme kyselemässä taksikuskien taksaa Ateenaan. Tapasimmekin yhden mukavan hyvin englantia puhuvan kuskin, joka selvitti kierron Ateenassa ja hinnat, heillä on kiinteä pakketti taksa. Meille se tekisi 170 euroa, pidimme sitä edullisena. Joten päätimme lähteä seuraavana aamuna Ateenaan aamiaisen jälkeen.

Upposilta, joka on vielä veden alla

Tässä se näkyy

Luostarin puutarhassa

Täällä saimme mm. kirkkokahvit

Heran temppelin rauniot

Temppelin raunioilla

Viehättävä kreikkalaiskirkko Vouliangmenjärven rannalla, täällä kävin uimassa

Aamiasen syötyämme lähdimme taksia etsimään, sopivasti eilinen taksikuski ajoikin ohitse kyydittävänsä kanssa, hän huuteli meille, että odottakaa 5min niin minä tulen. Niin sitten lähdimme hänen kanssaan Ateenaan. Ei ollutkaan mikään huono valinta, sillä kuski oli hauska ja iloinen, lauleskeli ja kertoi meille Kreikasta ja kreikkalaisista.

Ensimmäinen etappi oli tietysti Akropolis-kukkula, joka on todella hyvänä maamerkkinä keskellä Ateenaa. Akropoliksen rinne on ollut asuttuna jo 3000-luvulta eaa., jolloin sen huipulle rakennettiin kuninkaiden palatsit. Kaupungin varsinainen historia alkaa 620-luvulta eaa., jolloin valtiomies Draakon laati ensimmäiset lait. Peisitratoksen aikana 530-luvulla eaa. kaupunki alkoi kehittyä taiteiden ja kulttuurin keskukseksi.

Ensimmäinen demokraattinen perustuslaki laadittiin, jo 508 eaa. Kukoistavinta aikaansa Ateena eli persialaissotien jälkeen Perikleen valtakaudella 460-430 eaa., jolta ovat peräisin sen tärkeimmät ja kuuluisammat muistomerkit, Akropoliksen rakennukset. Peneloponnesolaissotein jälkeen Ateenan mahti heikkeni ja se joutui Makedonian Filip II:n ja hänen poikansa Aleksanteri Suuren valloittamana osaksi Hellasta 320-luvulla eaa. Roomalaiseksi provinssiksi kaupunki tuli 150-luvulla eaa. Silloinkin se oli tärkeä kulttuuri -ja opiskelijakaupunki.

Rooman valtakunnan jakauduttua 395 jaa. Ateena jäi Bysantille.  Turkkilaisten valloitettua  Konstantinopolin 1453 alkoi lähes 400 vuotta kestänyt Turkin vallan aika. Vapautumisen jälkeen vuonna 1834 kuningas Otto teki Ateenasta vapaan Kreikan pääkaupungin.

Siinä pieni historia pläjäys aurinkomatkojen Ateena oppaasta. Kukkula oli todella vaikuttava nähtävyys, aivan henkeä salpaava. Kuten varmaan kuvista näkyy. Akropoliksen jälkeen kuskimme kuljetti meidät halki kaupungin esitteli nähtävyyksiä; vanhan olympia stadionin, jossa pidettiin ensimmäiset olympialaiset vuosina 776eaa-393jaa., ja parlamenttitalon, entisen kuninkaan linnan, jossa edelleen on vartiosotilaat.  Kuvasimme vartiosotilaan merkilliset askellukset ja jatkoimme matkaa vanhaan kaupunkiin, jossa meillä oli 3 tuntia aikaa kierrellä kauppoja ja kujia vanhassa kaupungissa. Päivä oli todella kuuma ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta.

Vanha kaupunki oli todella viehättävä ja sielläkin oli raunio-kaivauksia ja hienot näkymät myös Akropolin kukkulalle. Päivä oli todella ollut antoisa. Ajelimme takaisin Loutrakiin matka kestin reilun tunnin. Tie oli todella hyvä ja joutuisa.

Siellä se näkyy, huikea Akropolis

Amfiteatteri

Edellen amfiteatteria

Restaurointia tehdään koko ajan

On kuin jättiläis-palapeli jota kootaan

Nyt kaikki voidaan hoitaa nosturivoimin, ajatelkaa silloin kun näitä on oikeaasti rakennettu käsivoimin

Akropolin kukkulalta on huikeat näkymät yli Ateenan

Yksityikohtaisia patsaita pylväinä

Turisteja oli paljon liikkeellä.

Tämä vartiosotilaan asennot kummastuttivat

Tämä oli yksi jalan-nostoasento

Pääsin myös poseeraamaan sotilaan viereen

Hadrianin linnoitus löytyi vanhan kaupungin kauppakujien keskeltä

Hadrianin linnoitus

Kauppatarjontaa vanhassa kaupungissa Ateenassa

Akropolin kukkula pilkistää tuostakin välistä

Olimme ajatelleet auringon ottoa, mutta taivas olikin pilvessä, joten lähdimme tutustumaan läheiseen Korintin kaupunkiin, joka on ollut asuttuna vuodesta 1858. Kiertelimme kaupunkia ja kauppoja, kävinne  myös satamassa. Lounaan söimme keskustan tosi kalliissa bistro-tyyppisessä paikassa.

Vanha Korintti oli aikoinaan Kreikan suurin ja vaurain kaupunki. Historiassa se tunnetaan korinttilaisista pylväistään ja savimaljakooistaan. Kolmisoutulaivat, trieerit suunniteltiin Vanhassa Korintissa. Apostoli Paavali asui kaupungissa 50-luvulla j.a.a. Rauniot ovat roomalaisvallan ajalta. Palattuamme takaisin menimme rannalle iltapäiväksi nauttimaan. Pilvet olivat haihtuneet taivaalta.

Korintin kaupungissa autot parkeerataan kahta rinnan, ajokaista on vain yhden auton levyinen

Korintin satamaa

Korintin sataman isompia ja pienempiä laivoja

Taustalla näkyy Loutraki ja Gerania-vuori

Torstaina olimme ilmoittautuneet Karin kanssa päivä merellä retkelle, jossa risteilimme Saronin lahden toiseksi suurimmalle Eginan saarelle ja sen jälkeen pienelle Angistrin saarelle. Risteilylle olimme menossa yhdessä venäläisten turistien kanssa ja matkasimme suuren osanottajamäärän vuoksi bussissa missä oli suurin osa venäläisiä matkailijoita. Aurinkomatkalaisia oli enemmän kuin yhteen bussiin mahtui ja meidät sijoitettiin heidän bussiinsa. Matka bussilla oli vain noin puoli tuntia laivallemme.  Tuntui kuin olisimme väärässä bussissa, joka puolella kuului vain venäjää ja opastus venäjäksi.

Risteilylaivallemme päästyämme alkoi satamaan melkein kaatamalla vettä, oli tosi ankea olo, mutta näimme kirkaan taivaanrannan edessämme ja ajattelimme, että kyllä se päivä siitä kirkastuu. Noin parintunnin laivamatkan  jälkeen pääsimme ensimmäiseen Eginan saareen. Vettä satoi edelleen minulla oli sateenvarjo mukana, joten ei hätää. Karin oli ostettava sateenvarjo.

Saaren kaupat olivat pikku kujilla ja paikka oli  idyllinen ja loppuihan se sadekin ja aurinko tuli esiin. Tuli todella lämmin ja tutkimme saaren ihania kauppoja ja kujia. Löysimme kaikenlaista tutkittavaa. Sitten oli aika siirtyä takaisin laivaan jossa meitä odotti lounas.

Jatkoimme matkaamme pienelle saarelle, jossa meillä oli muutama tunti aikaa uimiseen ja auringonottoon. Tämäkin saari oli pieni ja idyllinen, vain pieniä hotelleja ja kujia. Sitten oli aika palata laivaan ja matka kohti Korintin kanavaa alkoi. Lautalla aurinko paistoi ja istuimme etukannella Karin kanssa nautimme auringosta ja maisemista.

Lähestyimme Korinkin kanavaa, etu-kansi täyttyi uteliaista matkailijoista ja kamerat vain napsahtelivat kun ihmiset kuvasivat kanavaa. Peloponnesoksen kannakseen 1891-1893 rakennettu 6 343 m pitkä kanava. Jos kanavaa ei olisi laivat joutuisivat kiertämään n. 150 merimailia, eli non 300km. Säästö on suuri. Heti laivan saavuttua kanavan toiseen päähän rantauduimme ja meidän linja-automme olivat meitä vastassa ja kuljettivat meidät takaisin hotelleille. Olimme hotellilla noin klo 19.00.  Vain vaatteiden vaihto ja illalliselle.

Tässä on risteilyaluksemme, jolla lähdemme Saronin-lahden saaarille

Positiiviselta näyttää taivas vesisateella

Viehättäviä kujia Eginan saarella, Karin juuri ostama sateenvarjo hyötykäytössä

Kadut ovat kapeat ja ahtaat, mutta autoja silti näilläkin kaduilla kulkee

Karin löytöjä.

Piti oikein hieraista silmiä, "oikotie KARELIA", keskellä Eginan saarta.

Tulihan se aurinkokin esiin.

Istahdimme välillä olusille.

Tarkkaavainen katsoja havainnee Suomen lipun tuon puisen purjeveneen mastossa.

Kari löytää aina nämä ihmehärvelit!

Sitten ollaankin Angistrin pikku saarelle aurinkoa ottamassa ja uimassa.

Myöskin hyvin idyllinen saari, täynnä pieniä viehättäviä hotelleja.

Siistiä ja kaunista.

Aurinkoa laivan etukannella.

Nautinnollisen lämmintä.

Tässä tämä Korintin kanava nyt sitten on yli 6km pitkä.

Kanavan seinämää.

Kalastaja on hiukan vaikepääsyisellä paikalla.

Loppupätkää kanavalla.

Tällainen luksuspurjevene ajeli kanavassa edellämme, huom miten leveä.

Perjantain  ja lauantain pyhitimme rantaelämälle, eli aurinkoa, merta-ja  uimista Korintin lahdella, joka useimmiten on tyyni lahden poukama, vain yhtenä päivänä kävi tuuli mereltä ja maininki oli kovaa. Useimmiten oli todella miellyttävää uida ja vain lillua meressä. Vesi on siellä mineraalipitoista ja Loutraki onkin vanha kylpyläkaupunki, jossa Ateenalaiset ovat aina viettäneet vapaa-aikaansa ja nauttineet merikylvyistä. Vettä saattoi juoda raanasta, joka on tänäpäivänä poikkeuksellista, sitä viedään myös ulkomaille. Usein illalla oli viileää ja piti pukea lämpimämmin päälle ja useana iltana satoi.

Viimeisenä iltana satoi oikein rankasti ja kadut olivat kuin jokia. Muutoin paikka oli kiva pikkukaupunki. Perjantai- iltana menimme illalliselle Panorama ravintolaan, jota meille oli suositeltu. Se sijaitsi vuoren rinteellä ja näköalat sieltä kaupunkiin olivat hienot, ruoka ei tosin ollut ihan sitä mitä olimme odottaneet, mutta turistikausi oli lopuillaan ja siellä oli monta ruokalaijia jota ei ollut tarjolla ollenkaan. Meidän oli tarkoitus mennä katsomaan auringonlaskua sinne, mutta takseja oli todella vaikea saada ja myöhästyimme,  saimme kuvattua auringonkajastusta.

Ikkunan läpi kuvattu auringon kajo Panorama ravintolasta.

Herkkuja nenän edessä, vaikka ei ihan sitä mitä odotettiin, illallinen Panorama ravintolassa
Lähtöaamuna oli tarkoitus vielä viihtyä rannalla, mutta aurinko olikin pilvessä ja yöllä oli satanut, joten vain kävelimme rannalla ja kaupungissa. Huoneen saimme pitää klo 15.30 asti ja lähtö hotellilta lentokentälle oli 15.50.  Viikko on todella lyhyt aika lomailla.  Kotona olimme vasta klo 2 yöllä. Aika menee sitten talven matkaa odotellessa, siellä on taatusti lämmintä ja aurinkoa.

Hotellille menevä kadun pätkä.

Aamulla ranta on vielä hyvin hiljainen.

Edellisen illan ja yön rankkasade huuhtoi kivet rantasuikun alta pois.